Herontwerp Strava

Hogeschool Rotterdam
2020

Thema

UX design
Onderzoek
Testen

De situatie

Strava is een app die hardloop gegevens bijhoudt door middel van GPS en bewegingssensoren. Je kunt de app koppelen met social media om zo ook een sociaal aspect te ervaren. Je gebruikt het tijdens het sporten, en je zet het van te voren aan en zet het aan het eind van je training weer uit. Een van de hoofd interacties is de koppeling met sociale media.

Strava bestaat om mensen door middel van sociale druk te laten sporten, om zo een nobel doel te bereiken. Het is de intentie van de ontwerper om je schuldig te laten voelen naar bekenden toe, zodat je meer gemotiveerd bent om te gaan sporten, en Strava te gebruiken.

De doelgroep voor dit herontwerp is sporters die sporten om te bewegen, zonder bijbedoelingen.

Gewenste situatie

Strava zou moeten bestaan om sport gegevens bij te houden, en prestaties te vergelijken zodat je motivatie van binnen krijgt in plaats van van buiten. Het zou de ontwerpers intentie moeten zijn om je trots te laten voelen over de prestaties die je levert, en op basis daarvan je terug te krijgen naar Strava en dus een gezonde levensstijl. De ontwerper zou de wereld moeten zien als een wereld waarin mensen trots zijn op hun prestaties. Door echt motivatie te hebben, is de beloning groter.

Op basis van deze gewenste situatie heb ik een storyboard gemaakt om zo voor te leggen aan de doelgroep. Op deze manier wilde ik testen hoe deze nieuwe aanpak van Strava aan zou slaan. 

Eerste test

Tijdens de eerste test heb ik de huidige situatie voorgelegd, en hierna mijn visie in de vorm van het storyboard. Ik heb de respondenten vragen gesteld over het gebruik van sportapps en hun frustraties met dit soort apps.

Ik heb uit deze gesprekken kunnen concluderen dat voor hun sporten een solo activiteit was, en ze dat ook liever zo wilden houden. De hoeveelheid meldingen die Strava biedt schrikt zo ook af van het gebruik van de app. 

Met deze nieuwe informatie ben ik begonnen aan een low-fid prototype, waarin ik het verschil wil laten zien tussen een barebones app, en het huidige strava.

Ik heb de conclusies van de eerste test genomen en hierop een aanpassing in het beginscherm van Strava gemaakt. Op dit beginscherm krijg je nu ook de optie om zonder iets op te geven, je de basisfunctie van Strava kunt gebruiken; GPS tracking. Ik heb deze bij twee andere respondenten getest en ik heb dezelfde vragen gebruikt. Ditmaal heb ik ze laten ervaren hoe mijn gewenste situatie zou uitpakken.

Eindproduct

Ik kon uit de antwoorden ook concluderen dat de respondenten enthousiast werden van een ‘Strava Basic’, waarin alleen de essentiële elementen te gebruiken zijn. Op basis hiervan zouden zij kunnen groeien naar Strava toe om zo uiteindelijk toch lid te worden van de gemeenschap en geld willen betalen voor extra functies.

De laatste versie van Strava is Strava Basic. Dit bevindt zich binnen de app, en dient als een proefversie zonder verplichtingen. Wanneer de gebruiker zich comfortabel voelt bij Strava is het mogelijk te upgraden naar het hele pakket. Wanneer het niet voldoet aan de verwachtingen, is het ook makkelijk af te zeggen.

Contact