Leefstad Rotterdam

Hogeschool Rotterdam
2018

Thema

Concepting
UX design
Onderzoek

De situatie

Woonstad Rotterdam is een van de grootste woning coöperaties van Nederland. Met meer dan 57.000 huizen in Rotterdam, hebben ze een grote invloed op de huizenmarkt in de stad. Hun visie is om de huizenmarkt in Rotterdam aan te passen an de nieuwe situatie binnen de stad. Rotterdam groeit explosief met meerdere culturen en invloeden. De naam Woonstad staat ook voor hun missie, een stad om in te wonen. 

Het probleem dat Woonstad heeft, is dat de huurders niet genoeg face to face contact krijgen tussen huurder en de verhuurder. Om dit probleem op te lossen met een digitaal middel, hebben we de doelgroep toegespitst op sociale huurders die ouder zijn dan 50 jaar.

Onderzoek

Tijdens het onderzoeken ben ik de straat op gegaan om in gesprek te raken met de doelgroep. Ook ben ik meerdere keren langs het kantoor van Woonstad gegaan om zo een goed beeld te krijgen van het bedrijf en waar zij voor staan.

Het belangrijkste inzicht dat ik heb verkregen is dat de meeste huurders erg lang moeten wachten op een contact moment van Woonstad, en dat zij vaak van het kastje naar de muur gestuurd worden. De vragen die de huurders hebben zijn vaak ook niet de verantwoordelijkheid van Woonstad als verhuurder, denk hierbij aan bijvoorbeeld een kapotte televisie. Deze verwarringen zorgen voor veel ruis op de lijn waardoor Woonstad minder goed hulp kan bieden aan huurders.

Creatieve sessie

Samen met met team hebben we een creatieve sessie houden om zo tot frisse en originele ideeën te komen. Ik heb onderzoek gedaan naar verschillende creatieve technieken om zo ideeën te kunnen genereren, divigeren en convergeren gebaseerd op ons onderzoek. Ik heb technieken ingezet zoals brainwriting, associatief mindmappen en een longlist shortlist. 

Wat opviel tijdens de sessie is dat uit onze gesprekken met de doelgroep bleek dat zij het oude Rotterdam misten, dit omschreven zij zelf als een groot dorp. Dit inzicht is uiteindelijk een van de bouwstenen geweest voor het uiteindelijke concept. 

Concepten

Uit de creative sessie bleven twee concepten over, een Virtuele Assistent, een hologram dat hulp biedt in de woning en Leefstad Rotterdam, een platform om de bewoners in een buurt te verbinden. Om te testen of de concepten aansluiten bij de behoeften van de doelgroep, hebben we verschillende twee prototypes gemaakt. Een Storyboard voor de Virtuele Assistent en een filmpje voor Leefstad Rotterdam. Ik heb het filmpje geschreven, gefilmd en bewerkt. Hoewel het geen Hollywood blockbuster was, sloot het erg aan bij de doelgroep waar we deze concepten getest hebben. Leefstad had duidelijk de beste respons, en zo wisten we als team dat we op het goede spoor zaten. 

Het resultaat

Het resultaat van dit proces is Leefstad Rotterdam. Leefstad staat net als bij Woonstad voor een stad om in te leven, en niet alleen te wonen. 

Leefstad is een platform voor bewoners van dezelfde buurt die elkaar via een mobiele web app kunnen helpen ondersteunen. Taken als een band plakken, helpen met koken of een verstopte wc kunnen aangeboden worden op dit platform om zo reactie te krijgen van iemand uit de buurt. Dit concept sluit aan bij de doelgroep, maar ook heel erg bij de bewoners die voor het eerst in Rotterdam of zelfs in Nederland wonen.

Leefstad is een platform dat huurders verbind via Woonstad, om zo het oude dorpse gevoel van Rotterdam nieuw leven in te blazen. Leefstad is bekroond door de opdrachtgever door de eerste prijs te winnen voor de ‘’Woonstad experience challenge”

Zie hier onder het prototype.

Het prototype

Contact